tisdag 22 maj 2012

DRESSED FOR SUMMER

 


A i sommarklänningen under helgens födelsedagsfirande. Men den går bra att använda i skolan med. Det är annars så många festkläder som används en gång, och hänger i skåpet tills de är för små. 


Och ja, jag vill helst göra kläder som inte är så könsbundna överlag. Barnkläder har aldrig varit så könsbundna som nu (i dessa jämlikhetstider?) Men samtidigt, jag sätter ingen flick/pojk stämpel på mina kläder. För vem är det som bestämt att klänning och kjol, ett så skönt och praktiskt plagg, bara lämpar sig för tjejer? Fram för mera blommor, färger, volanger, bilar m.m för alla barn!  Så här söta såg även pojkarna ut i koltar förr i tiden!  Så antagligen är det så att jag är en gammalmodig bakåtsträvare ;-).


Jag gillar att sy klänningar, det är ett plagg som kan varieras så mycket. Men de ska vara praktiska med lekvidd, och inte vara så långa så det blir svårt att klättra och leka. 


Men sen, det är ganska jobbigt att konfronteras med fördomar och stereotypier hela tiden, och det är svårt att hitta ett förhållningssätt. Och även (eller mest?) vuxna(!) mobbar barn (mest pojkar) som bryter könsnormer. Så jag försöker hitta på något kreativt också åt L, som önskar sig snurrig klänning på vårfesten. Tja, en krage på klänning, så heter det "lång skjorta"! 


Weekend birthday party with the summer dress!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...